Direktlänk till inlägg 11 oktober 2014

lördag afton Paradise lost

Av non-serviam - 11 oktober 2014 20:45

Jag befinner mig i sjugosjunde sången i Purgatorio, Skärselden, i Dantes Den gudomliga komedin. Jag slås, gång på gång, av hur hårt den stora världslitteraturen drabbar mig. I somras läste jag Miltons Det förlorade paradiset. Jag slogs då framför allt av hur jag identifierade mig med den fallne ärkeängeln Lucifer. Jag läste Miltons verk främst som en studie i förödmjukelse. Lucifer återvänder till Lustgården med ansatsen att bedra de två människobarn som Gud skapat till sin avbild. Endast ett hjärta av sten förblir oberört när Lucifer ser de två i oskuldsfull skönhet vistas i Edens Lustgård. Han, som var den skönaste bredvid Gud... nu har dessa tagit hans plats medan han själv är nedstörtad i kaos. Hämndbegäret väcks, och hur det sedan går vet nog alla i dag.


Hursomhelst... jag har tillbingat dan med min kompis. Väntar på att 600mg pregabalin och 8mg klonazepam ska göra lördagskvällen mer uthärdlig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av non-serviam - 28 augusti 2015 20:34

Detta är - har jag i tysthet lagt märke till under flera års tid - ett mycket känsligt ämne. Om man nämner att man läser relativt mycket, att man är intresserad av litteratur, ses det ofta som något gott. Ibland tillochmed fint. Men man ska ge fan i ...

Av non-serviam - 23 augusti 2015 20:27

Jag körde i en bil jag inte kände igen för att hälsa på mannen.      Vi hade gått i grundskolan tillsammans, men inte börjat umgås förrän högstadiet. Jag minns att jag de första veckorna i första klass var skraj för honom - han var stor och lång, j...

Av non-serviam - 9 oktober 2014 20:45

Augusti. Vilket år spelar mindre roll men gissningsvis är det i slutet på 00-talet. Jag befinner mig i ett rektangulärt rum som till stor del påminner om ett rum på ett av våra Babels hus. Jag känner igen de vita lakanen, de karakteristiska gula filt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards